Herfstvakantie vol met spoorwerkzaamheden

Langs het spoor
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

station ongemak onderhoud prorailProRail gaat deze herfstvakantie op een groot aantal trajecten spoorwerk uitvoeren in Gelderland. Op piekmomenten werken er ruim 300 spoorwerkers tegelijk. Er wordt negen dagen lang gewerkt rond Zutphen, Apeldoorn en Winterswijk. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek reisinformatie in te winnen. Het treinverkeer wordt door het werk betrouwbaarder, veiliger en comfortabeler.

.

 

Spoorknoop Zutphen

Station Zutphen vormt het zwaartepunt van de spoorvernieuwing. Er worden twee tunnels ingeschoven en de spoorbrug over de IJssel krijgt geheel nieuwe sporen. Om de hinder voor reizigers kleiner te maken, wordt er een noodperron gebouwd dat twee dagen dienst zal doen. Op een aantal trajecten is er desondanks geen treinverkeer. Op andere trajecten is het treinverkeer aangepast. Kijk op www.ns.nl voor meer informatie.

Er rijden geen treinen, maar bussen op:

Zaterdag 18 t/m zondag 26 oktober: tussen Zutphen en Dieren en tussen Zutphen en Apeldoorn.
Zaterdag 18 t/m maandag 20 oktober: tussen Zutphen en Winterswijk en tussen Winterswijk en Doetinchem
Scheepvaart

Het scheepvaartverkeer heeft ook hinder. Het hefdeel van de brug functioneert tien dagen niet vanwege de spoorvernieuwing. Er is dus beperkte doorvaarthoogte. Schippers worden met tekstkarren bij sluizen en knooppunten geinformeerd. Tijdens de tien dagen zijn ter plaatse loodsen aanwezig, omdat de doorvaart ook minder breed is. Meer informatie voor schippers is te vinden op www.vaarweginformatie.nl.

Spoorapparatuur Winterswijk

Tussen Winterswijk en Zutphen en Winterswijk en Doetinchem vindt de meest complexe aanpassing plaats. De aansturing van het seinstelsel wordt er vernieuwd. Voortaan gaat de aansturing plaatsvinden vanuit de verkeersleidingpost in Arnhem. Nu gebruikt de machinist er nog een infraroodpistool om bij elk sein groen licht te krijgen. De aansturing van treinverkeer verbetert door de vernieuwing. Om dat mogelijk te maken, worden vijftig technische kasten aangepast en wordt vijf kilometer nieuwe kabel gelegd.

Overwegen beveiligd

Bij de stations Varsseveld en Terborg krijgen de overpaden (overweg bij een perron) beveiliging met spoorbomen. In Winterswijk wordt het spoortechnisch mogelijk gemaakt treinen vanuit Doetinchem door te laten rijden naar Zutphen. Dit levert logistieke voordelen voor de vervoerder op.

Perron afgezaagd in Apeldoorn

In de omgeving van Apeldoorn vindt twee weekenden achtereen een bijzondere aanpassing van de perrons plaats. De perrons van de stations Apeldoorn, Apeldoorn de Maten en Voorst Empe worden aangepast om een gelijkvloerse instap met de trein in de toekomst mogelijk te maken. Dat is op zich niet nieuw, maar bij twee stations gebeurt dit door de bovenkant van het perron af te zagen.