In 2013 450 miljoen naar stations

ProRail
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times


Sprinter stopt bij Station Harderwijk ProRail feliciteert Nederland met tien nieuwe treinstations. Vanaf 9 december kunnen reizigers de trein pakken op zeven nieuwe stations op verschillende plekken in Nederland. Eerder dit jaar gingen drie nieuwe stations aan de MerwedeLingelijn, de spoorlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen open.

.

1,5 miljard
ProRail investeerde de afgelopen vier jaar (2009 , 2010, 2011, 2012) ongeveer 1,5 miljard euro in het verbouwen van bestaande stations en hun omgeving en nieuwe stations. Dat doet ProRail met name in opdracht van het ministerie van infrastructuur & Milieu en regionale overheden. In 2013 staat er een investering van ongeveer 450 miljoen euro gepland.

Tien nieuwe treinstations in 2012Sprinter-2-250
Met ingang van de nieuwe dienstregeling, die morgen ingaat, kunnen veel mensen voor het eerst dicht bij huis op de trein stappen, op de nieuwe stations Dronten, Kampen Zuid, Hoevelaken, Halfweg Zwanenburg, Almere Poort, Hengelo Gezondheidspark en Groningen Europapark. Eerder dit jaar opende ProRail de stations Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom en Boven Hardinxveld, zodat Arriva tussen Dordrecht en Geldermalsen meer reizigers van dienst kan zijn.

In 2013 komen er nog twee stations bij: Leidsche Rijn en Maastricht Noord.

Klaar voor de toekomst
ProRail zit middenin de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het treinverkeer neemt al jaren toe. Daardoor groeien bestaande stations uit hun jasje en is er meer behoefte aan nieuwe stations.

De verwachting is dat het aantal reizigers de komende jaren blijft groeien. Daarom stomen ProRail, NS en gemeentes de stations klaar voor de toekomst. Grote centrale stations als Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem worden moderner, ruimer en toegankelijker om reizigers een prettig verblijf te bieden. Ook maakt ProRail tal van kleinere stations beter toegankelijk met liften en roltrappen. Daarbij maakt ProRail steeds meer ruimte voor de fiets.

Gevel van station Amsterdam centraal - Impressie: ProRail/Benthem Crouwel en Merkx + GirodGevel van station Amsterdam centraal - Impressie:
ProRail/Benthem Crouwel en Merkx + Girod