Harderwijk blijft in de race voor meer Intercity’s

vanuit intercity trein met IC 250 640De staatssecretaris van infrastructuur en milieu heeft vorige week donderdag, in een brief aan de tweede-kamer, laten weten dat zij geen afspraken maakt met NS voor extra Intercity-stops in Harderwijk. De NS als belangrijkste vervoerder van Nederland, kijkt naar reizigersrendement. Zij worden afgerekend op kwaliteit van het vervoer. Hoge boetes worden opgelegd wanneer het aantal vertragingen toeneemt. Je moet met een uniek concept komen om deze commerciële partij te overtuigen van jouw toegevoegde waarde, voor een aanzienlijk deel van hun klanten. Het huidige verhaal van de Stad Harderwijk is niet overtuigend voor de NS. Maar voor politiek Harderwijk is de race nog nietafgelopen.

 {jcomments on}

Harderwijk vraagt opnieuw om intercity stopplaats.
“….Burgemeesters en Wethouders menen dat de argumenten hiertoe de laatste jaren nog beduidend zijn versterkt. Door de groei van Harderwijk en door factoren welke landelijk spelen, zal het gebruik van het openbaar vervoer in Harderwijk toenemen. Harderwijk vervult voor de Noordwest-Veluwe een centrumfunctie...
...Ook de aanwezigheid van belangrijke recreatieobjecten…
..De ontwikkeling van Zeewolde zal
een en ander nog verstreken……”

Bron: Schilder’s nieuws- en advertentieblad 17 december 1981

De race verloren maar het kampioenschap niet.
VVD, ChristenUnie, CDA en de PVDA hebben afgelopen jaren het kabinet regelmatig de vraag voorgelegd of Harderwijk binnen afzienbare tijd aan de Intercitynorm zal voldoen. Voor staatssecretaris Mansveld is het begrijpelijk dat sommige reizigers graag een snellere verbinding van Harderwijk naar Utrecht zouden willen. De NS kent ook deze jarenlange wens. Helaas voor de actieve politici en betrokken reizigers, Harderwijk moet het doen met één intercity per dag. Uit een recent onderzoek zijn wel mogelijke oplossingen naar voren gekomen die het OV-aanbod, met minimale investering, kunnen verbeteren.

Er stopt één intercity in Harderwijk. De laatste trein richting Zwolle - Groningen: 00:25uur

Gemeente Harderwijk weet sinds de negentiende eeuw dat de Spoorwegen het belang van reizigers op het traject Zwolle - Utrecht voorop stelt. Meer stops in de dienstregeling gaat ten koste van kwaliteit van de NS dienstverlening. Met een extra haltering neemt het risico op vertraging alleen maar toe voor ruim 15.000 reizigers die nu dagelijks, Station Harderwijk voorbij razen.

Intercity Station Harderwijk stopt niet Schets stationsgebied

In de herhaling
Op 23 juni 2008 schrijft de NS directie aan het college van Harderwijk;

In de afgelopen jaren is met enige regelmaat het onderwerp "Intercity stop" door u opnieuw opgevoerd op de agenda van besprekingen met NS. Niet zo onlogisch, want;

-In het verleden (tot 1998) stopten er wel eens enkele Spits-Intercity's die vanwege capaciteitsgebrek in Utrecht werden doorgestuurd naar Zwolle en dan hun weg vervolgende als Intercity van/naar Leeuwarden .

- Harderwijk is een grote stad op de Veluwe, waar ook tevens een soort van waterscheiding" ligt. Een groot deel van de reizigers wil naar het westen maar een groot deel wil ook naar het oosten. Beide richtingen zijn duidelijk van belang.”

Waarna NS directie, in heldere motivering, ook deze brief  afsluit met een –nee- voor status Intercitystation Harderwijk. En de vervoerder hoopt de prettige samenwerking met de gemeente in de toekomst te mogen continueren.

onderzoek-intercitystatus 2008 NS directie - harderwijk

Wint de aanhouder?
De vraag naar een Intercity is overigens eerder(mede op verzoek van de Minister) uitgezocht en afgewezen. De conclusie was toen, dat er op dat moment voor NS geen reden was om nader onderzoek te doen of investering te laten doen om Intercitytreinen te laten stoppen te Harderwijk. Wij moeten geduld hebben is de reactie van staatssecretaris Mansveld, eerst afwachten of binnenkort een positief besluit komt voor het startten van verkennend onderzoek naar realistische verbetering openbaar vervoer voor Harderwijk. Waarna medio november 2015 de resultaten verwacht worden.

Intercity droom valt in duigen.
Voormalige wethouder Rob Daamen en kwartiermaker voor het nieuwe station, lijkt wel voor de intercity willen springen om deze te laten stoppen op Station Harderwijk. Daamen reageerde geïrriteerd op twitter toen De Stentor op 15 maart bij hem op de deurmat lag met de kop, “ Harderwijkse Intercity-stop nog ver weg”.robdaamenrjd -boos-twitter

 @RobdaamenRtjd: Ondanks komst Hanzelijn, uitstel Randstadspoor en overvolle stoptreinen, al 12 jaar dezelfde onzinargumenten bij NS.”

Mogelijk kan het initiatief van huidige college enigszins de pijn van de liberaal verzachten. Met steun van provincie en regio gemeenten wordt een nieuwe lobby poging ondernomen om NS en kabinet te overtuigen van alle voordelen van de Centrumgemeente Harderwijk als Intercitystation. Beantwoording van recente vragen van PVDA Kamerlid Hoogland aan staatssecretaris Mansveld geven nogmaals duidelijkheid dat ruim 100 jaar, weinig is veranderd in argumenten van alle partijen.

Geen Intercity voor centrumgemeente Harderwijk
Naar het oordeel van NS zijn er geen significante ruimtelijk-economische ontwikkeling en zoals woningbouw of ontwikkeling van werklocaties die het aannemelijk maken om station Harderwijk met meer Intercity's te gaan bedienen.

Staatssecretaris Mansveld (IenM) antwoordt 19 maart 2015 op vragen van het Kamerlid Hoogland (PvdA) over een Intercity-stop op station Harderwijk. 

In de brief worden twee vragen beantwoord

Vraag 1
Voldoet station Harderwijk binnen afzienbare tijd aan de norm om intercitystation te worden?

Vraag 2
Deelt staatssecretaris de mening dat, indien inpasbaar, station Harderwijk de intercitystatus moet krijgen?

Download pdf "Beantwoording Kamervragen van het lid Hoogland (PvdA) over een Intercity-stop op station Harderwijk" 

 kaartautomaten station harderwijk 2015