TDL utrecht nieuw 20152Na de brand in de oude verkeersleidingspost in 2010 was duidelijk dat de nieuwe post buiten het ontruimingsgebeid van Utrecht Centraal moest komen te liggen. Bij eventuele calamiteiten en ontruiming van het stationsgebied kan de post nu blijven functioneren en ondervindt het treinverkeer minder hinder. Bij de bouw van de nieuwe post is ook rekening gehouden met uitval van stroom: alle stroomvoorzieningen en ICT-systemen zijn dubbel uitgevoerd en mens en techniek zijn gescheiden. De impact van een verstoring of calamiteit blijft daardoor zo klein mogelijk. De post Utrecht is één van de dertien 'Seinposten'  in Nederland.  

Treinen blijven rijden
Het nieuwe robuuste, ultramoderne en opvallende gebouw is na een grondige voorbereiding in de nacht van 10-11 april reeds in dienst gesteld als VL Post. TDL utrecht nieuw 20156Per tracé werden schermen digitaal overgezet naar de Bielsstraat 1 zonder dat de dienstregeling werd verstoord. Op dit moment is de verkeersleiding voorzien van een "Spik & Span ICT die meerdere stresstests heeft overleefd,"  verteld de nieuwe ProRail directeur Pier Eringa tijdens de opening van het nieuwe gebouw. Donderdag 4 juni is de nieuwe post feestelijk in gebruik genomen. In de verkeersleidingspost voor de regio Utrecht verwerken de treindienstleiders van ProRail dagelijks het meeste treinverkeer van Nederland. De post staat volledig ten dienste van reizigers en verladers en is één van de dertien verkeersleidingsposten in Nederland.
TDL utrecht nieuw 20151Strategische plek
De verkeersleidingspost ligt in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijk spoorverleden die ook terug te vinden is in de straatnamen zoals Locomotiefstraat, Perronlaan, Wisselstraat en Koploperstraat. Treinenfabrikant Werkspoor was tot in de jaren zeventig in het gebied gevestigd. Reizigers zien nu uit de trein tussen Utrecht en Gouda/Amsterdam een stoer gebouw liggen met een gelaagde, cortenstalen buitenkant, die refereert aan het spoor.
Robuust
TDL utrecht nieuw 20153Op de tweede etage bevindt zich de seinzaal, het kloppend hart van de verkeersleidingspost. De seinzaal (oppervlakte 1000 m2, 5 meter hoog) biedt eveneens ruimte voor opleidingen via 'serious gaming'. De bouw van de nieuwe post heeft een jaar geduurd en is ontworpen door de Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (dJGA) en is gebouwd door Visser & Smit Bouw.

Dynamisch en duurzaam ontwerp
Architectenbureau dJGA koos bewust voor gebruik van cortenstaal en glas in het ontwerp om de post een industriële, robuuste uitstraling te geven. De stalen lamellen aan de buitenkant zijn zo geplaatst dat de post in beweging lijkt te zijn als je er met de trein langs komt. Van veraf lijkt de post onderdeel van het spoor. De post heeft drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen.

TDL utrecht nieuw 2015 Seinzaal

TDL utrecht nieuw 20154
Pier Eringa van ProRail opende de deuren op ceremoniële wijze. Hij deed dat samen met vertegenwoordigers van NS en Koninklijk Nederlands Vervoer.


Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Copyright © 2018 Het Nachthok. All Right Reserve.
Partner of Joomla Perfect Templates