Vragen over Randstadspoor

Station in de media
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

In de Stentor van 26 november 2010 stond een artikel over de bouw van een tunnel onder het NS station van Harderwijk, naar aanleiding van het doortrekken van het Randstadspoor tot Harderwijk in 2015. Uiteraard is Progressief Ermelo blij met de uitbreiding van openbaar vervoer en zullen veel inwoners voordeel hebben van de mogelijkheid om voortaan vier keer per uur een trein te kunnen nemen voor het traject Amersfoort - Harderwijk..


Wel zal de komst van Randstadspoor als gevolg hebben dat de spoorbomen nog vaker naar beneden zullen zijn. Burgemeester Wiert Omta laat in hetzelfde artikel in de Stentor weten dat de komst van Randstadspoor grote consequenties zal hebben voor de hulpdiensten en bewoners van Ermelo.

Daarom heeft Jan Overbeek namens de fractie van Progressief Ermelo de volgende vragen gesteld aan het college:

1. Doordat de spoorbomen straks vaker naar beneden zullen zijn, neemt de kans toe dat hulpdiensten zoals ambulance, brandweer, huisartsen en politie, meer tijd nodig hebben om op de plaats van bestemming te komen. Wat denkt het College te kunnen doen om de veiligheid van de inwoners te waarborgen met het steeds intensievere gebruik van het spoor?

2. In Harderwijk zijn plannen gemaakt voor de bouw van een tunnel onder het NS station. De financiering hiervan komt van verschillende partijen: het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Provincie en de gemeente Harderwijk. Heeft het College plannen om sommige spoorwegovergangen aan te passen,bijvoorbeeld door de aanleg van een (fiets)tunnel of -brug, en zo ja, heeft zij dan al aanvragen gedaan voor financiële ondersteuning bij de verschillende partijen? Het zou anders maar zo kunnen gebeuren dat bij een afwachtende houding blijkt dat de geldpotjes straks leeg zijn.