Lees meer: bom onderzoek station harderwijk explosievenHet stationsgebied van Harderwijk heeft tijdens de tweede wereldoorlog meerdere malen te maken gehad met bombardementen en beschietingen van de geallieerden. Zij voerde aanvallen uit op passerende goederentreinen en troepentransporten van de Duitse bezetters. Het is dan gebruikelijk bij bouwprojecten dat onderzoek wordt gedaan naar NGE’s, Niet geïdentificeerde Explosieven. Deze week worden hiervoor metingen uitgevoerd aan de zijde van het Stationsplein (bouwkuip noord). Waarna gestart kan worden met graven. In oktober 1957 is zover bekend de enige NGE gevonden tijdens het aanleggen van riolering in de Baanweg, een raketbom van ongeveer 25 kg.
Lees meer: bouwput veel beton station Harderwijk2De bouwkuip aan de zijde van Jan van Nassaupark is inmiddels geheel ontgraven zodat het tunneldeel, de spoormoot gebouwd kan worden. De schuifbanen waar de spoormoot eind juli over moet gaan schuiven zijn aangebracht en tijdens Hemelvaart is de werkvloer voor de schuifmoot gestort. Ondertussen wordt er zo’n 300 ton staal verwerkt voor de wapening van het tunneldeel. Als alles gaat volgens planning, dan wordt vrijdag 22 mei de vloer van de spoormoot gestort. De gigantische bak beton zal eind juli onder het spoor worden geschoven.
Burgemeester en wethouders hebben de volgende melding op grond van het Activiteitenbesluit ontvangen: 
- Het Station, Stationsplein 1 in Harderwijk: verplaatsing stationsgebouw.
Lees meer: soma site harderwijkDoor herinrichting van het station Harderwijk heeft de SOMA-bus een nieuwe opstapplaats. Vanaf het station volg je de borden voor halte Walibi-Express. Deze bus van het opleidingsinstituut is afgestemd op de roosters en lestijden. Deelnemers van het SOMA College kunnen gebruikmaken van deze dienst. De kosten hiervoor zijn € 1,50 per rit en dienen gepast betaald te worden. 
 
De belangrijkste doelstelling bij de bouw van de twee spoortunnels is de overlast zoveel mogelijk binnen de perken te houden en de omgeving goed in te lichten. Daarom heeft Reef/Strukton een bouwtechniek gekozen die minder herrie veroorzaakt. “Iedereen begrijpt dat we hinder zullen veroorzaken, maar wil wel graag weten wat te gebeuren staat. Ze denken mee, bijvoorbeeld over wanneer wij in de nachtelijke uren bezig zijn en of ze dan eventueel maatregelen moeten treffen.” Legt omgevingsmanager Jeannet Koomans uit in recente nieuwsbrief Stationsomgeving.

Lijn 247 rijdt op 10 mei niet tussen Harderwijk en Walibi maar tussen Amersfoort/Dronten en Walibi. Vanwege werkzaamheden aan het spoor stoppen er zondag 10 mei geen treinen in Harderwijk.  Hierdoor zal lijn 247 1 keer per uur rijden vanaf Amersfoort naar Dronten Walibi.

Lees meer: webcam station Station Harderwijk Vanuit 4 camera posities mag iedereen meekijken op de bouwwerkzaamheden op en rondom het Stationplein. De Webcams dienen tevens als bewakingscamera's. 

Lees meer: bewegwijzering Weiburg station2Vandaag 6 mei is de bewegwijzering naar het nieuwe P&R terrein geplaatst. Deze loopt via Westeinde, Beemd. Hiermee heeft Reef-Strukton de definitieve route klaar gemaakt van en naar het P+R terrein bij het Station Harderwijk. De komende weken zal de nieuwe P+R verder worden afgebouwd voor totaal 220 auto’s. Tevens is de Weiburglaan afgesloten voor doorgaand verkeer. Voetgangers van en naar P+R moeten via de fietsenstallling lopen naar het Station

ProRail onderhoudt het spoor, maar dat mag niet teveel vertraging veroorzaken. Zij bouwen stations terwijl het treinverkeer gewoon doorgaat. ProRail wil zoveel mogelijk treinen laten rijden, mét oog voor omwonenden van het spoor. En dat alles tegen de voor de belastingbetaler gunstigste prijs en hoogste kwaliteit. En het werk moet absoluut veilig gebeuren.

Copyright © 2018 Het Nachthok. All Right Reserve.
Partner of Joomla Perfect Templates