Station in de media

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

De discussie over een beter bereikbaar Harderwijk wordt volgens de Voorburgse ingenieur Arco Sierts te simplistisch terug gebracht tot een keuze tussen intercity en Randstadspoor. "We moeten eerst vaststellen wat de reiziger wil", zegt zelfstandig adviseur Sierts. Tijdens een workshop  reizigersorganisatie Rover gaf hij op 7 mei 2009  een presentatie over spoor-alternatieven richting Utrecht voor gemeenteraadsleden..

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Lees meer: treinreiziger-intercityDe gemeente Harderwijk blijft samen met de provincie Gelderland vechten om een intercity status. De NS laat weten dat tot 2013 er geen intercity status verwacht hoeft te worden voor Harderwijk. Arco Sierts pleit voor uitbreiding van de stoptreindienst. De NS onderzoekt of dit mogelijk is.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Het Harderwijkse college doet op dit moment onderzoek naar mogelijkheden voor een tweede NS-station met intercitystop en parkeertransferium aan de Zandlaan, nabij de A28 en de N302, of in Drielanden. De uitkomsten worden in september bekend gemaakt..

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

De VVV gaat volgende week woensdag actie voeren om Harderwijk als intercitystad op de kaart te krijgen. Van 06.00 tot 09.00 uur gaat de VVD de treinpassagiers op station Harderwijk informeren over de huidige stand van zaken Intercitystatus station Harderwijk en vragen om steunbetuigingen van de reizigers via: www.harderwijkintercity.nl/

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

 In het nieuwe masterplan voor de stationsomgeving van Harderwijk wordt ook een studie naar een tweede NS-station betrokken, geeft wethouder P. Teeninga (ruimtelijke ordening) aan. In december nam de gemeenteraad een PvdA-motie aan, waarin een nieuw station aan de rand van de stad wordt bepleit..

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

In plaats van op het huidige station en de omgeving ervan zou de gemeente Harderwijk de focus moeten richten op een locatie die meer toekomst heeft als station. Zoals de locatie bij de afslag Lelystad aan de A28, waar nu een houthandel is gevestigd. Pal aan de spoorlijn Amersfoort-Zwolle. En prachtig voor het door Harderwijk zo gewenste Intercitystation. 

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

De Fietsersbond is een campagne begonnen tegen geautomatiseerde fietsenstallingen bij stations van de Nederlandse Spoorwegen, waarvan er steeds meer komen. Volgens de bond, die de belangen vertegenwoordigt van fietsers, zijn dergelijke stallingen sociaal onveilig en gebruiksonvriendelijk. Ook Harderwijk heeft sinds vorig jaar september zo’n geautomatiseerde stalling..

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Lees meer: intercity-passeert-harderwijk  Daamen - beluist is achteruitgan -titel Stentor 15 sept 2006Harderwijk accepteert op dit moment het besluit deze plaats niet aan te wijzen als stopplaats voor de intercity. Maar legt zich daar voor de toekomst niet bij neer en presenteert binnenkort een, volgens wethouder Rob Daamen, verrassende variant voor de aanleg van de tunnel die tot nu toe was gepland in de Oranjelaan. Welk alternatief wil hij echter nu niet zeggen.
Minister Peijs van verkeer liet weten dat Harderwijk en Nijkerk niet in aanmerking komen als halteplaats voor de intercity.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Het kan nog jaren en jaren duren voor Harderwijk daadwerkelijk een halteplaats wordt voor intercity-treinen. De onderhandelingen met de Nederlandse Spoorwegen verlopen weliswaar in een goede sfeer maar een oplossing ligt nog niet in het verschiet. De Harderwijkse wethouder Rob Daamen ziet liever dat Harderwijk vandaag een intercity-station wordt dan morgen. De noodzaak daarvoor is wat hem betreft inmiddels ook wel voldoende aangetoond.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Het Randstadspoor, de snelle treinverbinding tussen Utrecht en Nijkerk, moet worden doorgetrokken naar Harderwijk. Daar gaan de provincie Gelderland en de gemeente Harderwijk zich het komend jaar sterk voor maken bij de Nederlandse Spoorwegen. Het doortrekken van de snelle treinverbinding is voor Harderwijk én voor de scholieren uit Flevoland van belang. Dagelijks stappen zo'n 7.000 reizigers in Harderwijk in of uit de trein..

Copyright © 2018 Het Nachthok. All Right Reserve.
Partner of Joomla Perfect Templates