Lees meer: trein utrechtDe vernieuwing van Utrecht Centraal is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn de huidige stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail in samenwerking met NS op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. Er wordt daarnaast gebouwd aan ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle

.

Lees meer: dienstregeling - NS DRIS
Ruim 20 vervoerders zij goed voor 3,3 miljoen treinritten. Desondanks is de dienstregeling in 2014 is in grote mate vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Het aantal aangevraagde en toegewezen treinritten blijft volgend jaar op hetzelfde niveau. De verschillende goederenvervoerders zullen eveneens een vergelijkbaar aantal treinritten uitvoeren.

.

Lees meer: Grootschalige vernieuwing van het spoor tijdens zomerperiode

Komende zomerperiode vernieuwt ProRail door het hele land het spoor. Zo kunnen in de toekomst meer treinen rijden en neemt de kans op verstoringen af. Nieuwe stations worden afgebouwd en complete stukken spoor vernieuwd of verdubbeld. Een greep uit de werkzaamheden:

.

Lees meer: Samenwerking ProRail en TNO voor een innovatiever spoor

ProRail en TNO gaan kennis uitwisselen om het Nederlandse spoor verder te innoveren. Nieuwe technologie├źn om koperdiefstal te voorkomen, het verder vergroten van de tunnelveiligheid en effici├źnter onderhoud van het spoor staan op de lijst van onderwerpen. Ook wordt er gekeken naar verkeersmanagement op de weg voor veiligheid op overwegen.

.

Lees meer: spoorwegovergang harderwijk Weisteeg

Tussen Zwolle en Amersfoort zal ProRail 18 uur  aan de spoorwegovergangen werken. In die 18 uur gaan ze de storingsmelders op de tussenliggende overwegen vervangen voor een nieuw type. Het huidige systeem geeft wel aan dat er een storing is, maar bij twee of meer overwegen in storing is het niet altijd duidelijk waar de storing zich precies bevindt. Hierdoor moet de trein overwegen op het hele traject stapvoets benaderen. Bij het nieuwe systeem kunnen de storingen exact worden gedetecteert, waardoor de treinen tussen de verstoorde overwegen met normale snelheid kan rijden. 

.

Spoorbeheerder ProRail gaat de reizigerstromen op station Groningen acht weken lang meten via de mobiele telefoons van reizigers. Met deze gegevens worden de voorkeuren voor looproutes van reizigers zichtbaar. Het wordt gebruikt bij de plannen om het station te verbeteren. Plan is dat er extra treinverbindingen komen met een zo veilig en comfortabel mogelijke overstap.

.


Lees meer: Sprinter stopt bij Station Harderwijk ProRail feliciteert Nederland met tien nieuwe treinstations. Vanaf 9 december kunnen reizigers de trein pakken op zeven nieuwe stations op verschillende plekken in Nederland. Eerder dit jaar gingen drie nieuwe stations aan de MerwedeLingelijn, de spoorlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen open.

.

Gladheid op het spoor wordt tijdens de herfst veroorzaakt doordat platgereden bladeren bij vochtig weer een spekgladde laag op de spoorstaven vormen. Naast bladeren kunnen ook roest, olie, luchtvervuiling en algen het spoor glad maken, vooral in combinatie met vochtigheid. Spoorwegen hebben hier wereldwijd last van. Om te voorkomen dat treinen bij het remmen en optrekken slippen en er daardoor schade aan wielen en rails ontstaat, passen machinisten hun snelheid aan bij gladde sporen. Ze remmen eerder en trekken voorzichtiger op.

.

Copyright © 2019 Het Nachthok. All Right Reserve.
Partner of Joomla Perfect Templates