Parkeerschijf binnenkort verplicht op Stationsplein Harderwijk

Station Harderwijk
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Veel bewoners van het Stationsplein en de Stationslaan ervaren al langere tijd overlast in verband met langparkeerders die gebruik maken van de trein en daarbij de auto voor langere tijd parkeren in de vakken op de Stationslaan of op het parkeerterrein aan het Stationsplein achter het appartementencomplex. Ook scholieren en bezoekers van/ scholengemeenschap Landstede, maken veelvuldig gebruik van het parkeerterrein achter het complex Spoorzicht. 

.




Enquête
In april 2014 is een enquête gehouden onder de bewoners van het Stationsplein en de Stationslaan. Uit de uitslagen blijkt een zeer ruime meerderheid voor het instellen van een parkeerschrijfzone, ook wel blauwe zone genoemd. (Op 24 september 2014 is de uitslag bekend gemaakt en aangekondigd dat het besluit zal worden opgesteld.)

Er zijn in de omgeving 2 bestaande parkeerterreinen speciaal bestemd voor het parkeren voor de treinreiziger (P&R terrein langs het spoor aan de noordwestzijde van het station) en het parkeren voor overige bezoekers scholen, bedrijven in de stationsomgeving (Parkeerterrein Westeinde).

Landstede heeft de beschikking over een privé (parkeer)terrein dat via het openbare parkeerterrein aan het Stationsplein toegankelijk is.

Waarom
Een parkeerschijfzone of blauwe zone kan worden ingevoerd om het langparkeren te reguleren. In de stationsomgeving parkeren vaak bezoekers en werkers. Daardoor ervaren de bewoners parkeeroverlast omdat zij regelmatig hun voertuig niet in hun straat kunnen parkeren.

Op de plaatsen waar geparkeerd mag worden, moeten blauwe strepen worden aangebracht. Langs een blauwe streep mogen alleen auto’s staan met een duidelijk zichtbare parkeerschijf waar de begintijd is aangegeven of auto’s waar zichtbaar een geldige ontheffing achter de ruit is aangebracht.

Reeds aanwezig
Op dit moment is er een kleine parkeerschijfzone op het Stationsplein ten behoeve van mensen die even snel treinreizigers van en naar het station willen brengen. De hier voorgestelde zone sluit daar echter niet direct op aan, vanwege de aanwezigheid van de busbaan op het Stationsplein. Er zullen dus 3 afzonderlijke zones zijn.
Voorgesteld wordt om aan te sluiten bij het bestaande regime op de Stationslaan noordzijde en dezelfde tijden en parkeerduur aan te houden. Dit betekent een maximum parkeerduur van 2 (twee) uren met parkeerschijf. Het gebruik van een parkeerschijf is verplicht van maandag tot en met zaterdag tussen 08.00 en 18.00 uur en op koopavonden tussen 18.00 en 22.00 uur. Bewoners kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een ontheffing van het gebruik van een parkeerschijf en maximumduur. Daarnaast kunnen zij in aanmerking komen voor een bezoekerskaart.


Althans besloten
Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

Het afdelingshoofd Inrichting Openbare Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2012, zoals is vastgesteld op 20 december 2011, onder nummer: 11.01046 en sindsdien gewijzigd.

Volledige tekst besluit 22 oktober 2014

Instellen parkeerschijfzone Stationsplein en Stationslaan tussen rotonde Verkeersweg en de spoorweg

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-30278.html

 

Parkeerschijf binnenkort verplicht op Stationsplein Harderwijk

Veel bewoners van het Stationsplein en de Stationslaan ervaren al langere tijd overlast in verband met langparkeerders die gebruik maken van de trein en daarbij de auto voor langere tijd parkeren in de vakken op de Stationslaan of op het parkeerterrein aan het Stationsplein achter het appartementencomplex. Ook scholieren en  bezoekers van/ scholengemeenschap Landstede,  maken veelvuldig gebruik van het parkeerterrein achter het complex Spoorzicht.

 

Enquête

In april 2014 is een enquête gehouden onder de bewoners van het Stationsplein en de Stationslaan. Uit de uitslagen blijkt een zeer ruime meerderheid voor het instellen van een parkeerschrijfzone, ook wel blauwe zone genoemd. (Op 24 september 2014 is de uitslag bekend gemaakt en aangekondigd dat het besluit zal worden opgesteld.)


Er zijn in de omgeving 2 bestaande parkeerterreinen speciaal bestemd voor het parkeren voor de treinreiziger (P&R terrein langs het spoor aan de noordwestzijde van het station) en het parkeren voor overige bezoekers scholen, bedrijven in de stationsomgeving (Parkeerterrein Westeinde).


Landstede heeft de beschikking over een privé (parkeer)terrein dat via het openbare parkeerterrein aan het Stationsplein toegankelijk is.

 

Waarom

Een parkeerschijfzone of blauwe zone kan worden ingevoerd om het langparkeren te reguleren. In de stationsomgeving parkeren vaak bezoekers en werkers. Daardoor ervaren de bewoners parkeeroverlast omdat zij regelmatig hun voertuig niet in hun straat kunnen parkeren.

 

Op de plaatsen waar geparkeerd mag worden, moeten blauwe strepen worden aangebracht. Langs een blauwe streep mogen alleen auto’s staan met een duidelijk zichtbare parkeerschijf waar de begintijd is aangegeven of auto’s waar zichtbaar een geldige ontheffing achter de ruit is aangebracht.


Reeds aanwezig

Op dit moment is er een kleine parkeerschijfzone op het Stationsplein ten behoeve van mensen die even snel treinreizigers van en naar het station willen brengen. De hier voorgestelde zone sluit daar echter niet direct op aan, vanwege de aanwezigheid van de busbaan op het Stationsplein. Er zullen dus 3 afzonderlijke zones zijn.

Voorgesteld wordt om aan te sluiten bij het bestaande regime op de Stationslaan noordzijde en dezelfde tijden en parkeerduur aan te houden. Dit betekent een maximum parkeerduur van 2 (twee) uren met parkeerschijf. Het gebruik van een parkeerschijf is verplicht van maandag tot en met zaterdag tussen 08.00 en 18.00 uur en op koopavonden tussen 18.00 en 22.00 uur. Bewoners kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een ontheffing van het gebruik van een parkeerschijf en maximumduur. Daarnaast kunnen zij in aanmerking komen voor een bezoekerskaart.


Althans besloten

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

Het afdelingshoofd Inrichting Openbare Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2012, zoals is vastgesteld op 20 december 2011, onder nummer: 11.01046 en sindsdien gewijzigd.


Volledige tekst besluit

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-30278.html

 

Instellen parkeerschijfzone Stationsplein en Stationslaan tussen rotonde Verkeersweg en de spoorweg