Vandaag 6 mei is de bewegwijzering naar het nieuwe P&R terrein geplaatst. Deze loopt via Westeinde, Beemd. Hiermee heeft Reef-Strukton de definitieve route klaar gemaakt van en naar het P+R terrein bij het Station Harderwijk. De komende weken zal de nieuwe P+R verder worden afgebouwd voor totaal 220 auto’s. Tevens is de Weiburglaan afgesloten voor doorgaand verkeer. Voetgangers van en naar P+R moeten via de fietsenstallling lopen naar het Station
In verband met de werkzaamheden voor de nieuw te bouwen station en tunnel wordt een deel van de perronkap tijdelijk verwijderd. Ook komt een tijdelijk houten noodperron. De treinen blijven tijdens de werkzaamheden bereikbaar, toch kunt u enige hinder ondervinden. rdVia posters bij het station Harderwijk biedt gemeente Harderwijk, NS, Prorail, Reef en Structon hun excusus voor de overlast.
Vanaf maandag 4 mei zijn bushaltes van meerdere lijnen verplaatst naar achterzijde van de winkels. De lijnen 1, 2, 3, 205, 103, 247 (Walibi Express) en 513 (Buurtbus) zijn te vinden naast Landstede.
De provincie Gelderland heeft maandag haar coalitieakkoord gepresenteerd. In dit akkoord van VVD, CDA, D66 en PvdA staan de plannen voor de komende vier jaar. Hoofdpunten zijn ambities als versterking van de economie, levendige steden, leefbaar platteland, een weerbare samenleving en meer duurzame energie.
Vanavond start eerder dan gepland, nachtelijke werkzaamheden voor de demontage van de historische perronkap van Station Harderwijk. Afgelopen vrijdag ontvingen direct omwonenden van het station een brief met gewijzigde data van de werkzaamheden met hinder. Voor deelnemers van de CITO toets zal het slapen worden verstoord is te lezen op onze Facebookpagina. Het goede nieuws is volgens de gemeente, dat het aantal nachten is gewijzigd van 5 naar 4 nachten, naast de weekendwerkzaamheden in de treinvrije periode in het weekend van 9 en 10 mei. De werkzaamheden gaan gepaard met nodige hinder. Ook de afgelopen weken is veel hinder ervaren (en ervaart u nog) van het intrillen van de damwanden en het injecteren van de bodem onder de bouwkuip. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting rond 22 april afgerond.
In 2009 startte een planstudie naar het uitbreiden van de treindienst Utrecht-Harderwijk van twee naar vier Sprinters per uur. De voorkeursoplossing bleek uiteindelijk niet haalbaar binnen de scope van deze studie. Wel bleef de ambitie van extra Sprinters overeind bij de betrokken overheden, NS en ProRail. Daarom is medio 2013 besloten een MIRT-onderzoek naar de mogelijkheden te starten. Opdrachtgevers zijn de provincies Gelderland en Utrecht. Andere betrokken partijen zijn IenM, NS, ProRail en de betreffende samenwerkingsregio’s en gemeenten.
Vanaf zaterdag 4 april 2015 wijzigt de parkeersituatie voor auto's en fietsen rondom het station van Harderwijk. De taxistaanplaatsen en Kiss & Ride gaan naar het P&R Westeinde. Hier krijgt de tijdelijke fietsenstalling ook een plek. Automobilsten kunnen straks kiezen uit meer dan 200 parkeerplekken. Een groot aantal bushaltes verhuist gedurende de bouwwerkzaamheden naar de parkeerruimte achter de winkels. Waarna per 11 mei de Weiburglaan afgesloten zal worden. Begin 2017 verwacht de gemeente klaar te zijn met alle werkzaamheden en beschikt Haderwijk over een modern station.
Rondom Station Harderwijk vinden tot begin 2017 werkzaamheden plaats die invloed heeft op uw reis met de trein. Er rijden geen Intericty’s op het traject Zwolle – Amersfoort. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 tot 45 minuten. Vanaf Harderwijk worden reizigers met NS-bussen vervoerd. De komende bouwperiode volgen meerdere buitendienststellingen.
De staatssecretaris van infrastructuur en milieu heeft vorige week donderdag, in een brief aan de tweede-kamer, laten weten dat zij geen afspraken maakt met NS voor extra Intercity-stops in Harderwijk. De NS als belangrijkste vervoerder van Nederland, kijkt naar reizigersrendement. Zij worden afgerekend op kwaliteit van het vervoer. Hoge boetes worden opgelegd wanneer het aantal vertragingen toeneemt. Je moet met een uniek concept komen om deze commerciële partij te overtuigen van jouw toegevoegde waarde, voor een aanzienlijk deel van hun klanten. Het huidige verhaal van de Stad Harderwijk is niet overtuigend voor de NS. Maar voor politiek Harderwijk is de race nog nietafgelopen.