De provincie Gelderland heeft maandag haar coalitieakkoord gepresenteerd. In dit akkoord van VVD, CDA, D66 en PvdA staan de plannen voor de komende vier jaar. Hoofdpunten zijn ambities als versterking van de economie, levendige steden, leefbaar platteland, een weerbare samenleving en meer duurzame energie.
Vanavond start eerder dan gepland, nachtelijke werkzaamheden voor de demontage van de historische perronkap van Station Harderwijk. Afgelopen vrijdag ontvingen direct omwonenden van het station een brief met gewijzigde data van de werkzaamheden met hinder. Voor deelnemers van de CITO toets zal het slapen worden verstoord is te lezen op onze Facebookpagina. Het goede nieuws is volgens de gemeente, dat het aantal nachten is gewijzigd van 5 naar 4 nachten, naast de weekendwerkzaamheden in de treinvrije periode in het weekend van 9 en 10 mei. De werkzaamheden gaan gepaard met nodige hinder. Ook de afgelopen weken is veel hinder ervaren (en ervaart u nog) van het intrillen van de damwanden en het injecteren van de bodem onder de bouwkuip. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting rond 22 april afgerond.
In 2009 startte een planstudie naar het uitbreiden van de treindienst Utrecht-Harderwijk van twee naar vier Sprinters per uur. De voorkeursoplossing bleek uiteindelijk niet haalbaar binnen de scope van deze studie. Wel bleef de ambitie van extra Sprinters overeind bij de betrokken overheden, NS en ProRail. Daarom is medio 2013 besloten een MIRT-onderzoek naar de mogelijkheden te starten. Opdrachtgevers zijn de provincies Gelderland en Utrecht. Andere betrokken partijen zijn IenM, NS, ProRail en de betreffende samenwerkingsregio’s en gemeenten.
Vanaf zaterdag 4 april 2015 wijzigt de parkeersituatie voor auto's en fietsen rondom het station van Harderwijk. De taxistaanplaatsen en Kiss & Ride gaan naar het P&R Westeinde. Hier krijgt de tijdelijke fietsenstalling ook een plek. Automobilsten kunnen straks kiezen uit meer dan 200 parkeerplekken. Een groot aantal bushaltes verhuist gedurende de bouwwerkzaamheden naar de parkeerruimte achter de winkels. Waarna per 11 mei de Weiburglaan afgesloten zal worden. Begin 2017 verwacht de gemeente klaar te zijn met alle werkzaamheden en beschikt Haderwijk over een modern station.
Rondom Station Harderwijk vinden tot begin 2017 werkzaamheden plaats die invloed heeft op uw reis met de trein. Er rijden geen Intericty’s op het traject Zwolle – Amersfoort. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 tot 45 minuten. Vanaf Harderwijk worden reizigers met NS-bussen vervoerd. De komende bouwperiode volgen meerdere buitendienststellingen.
De staatssecretaris van infrastructuur en milieu heeft vorige week donderdag, in een brief aan de tweede-kamer, laten weten dat zij geen afspraken maakt met NS voor extra Intercity-stops in Harderwijk. De NS als belangrijkste vervoerder van Nederland, kijkt naar reizigersrendement. Zij worden afgerekend op kwaliteit van het vervoer. Hoge boetes worden opgelegd wanneer het aantal vertragingen toeneemt. Je moet met een uniek concept komen om deze commerciële partij te overtuigen van jouw toegevoegde waarde, voor een aanzienlijk deel van hun klanten. Het huidige verhaal van de Stad Harderwijk is niet overtuigend voor de NS. Maar voor politiek Harderwijk is de race nog nietafgelopen.
In de laatste twee weekenden van maart (21/22 en 28/29 maart) wordt begonnen met de aanleg van twee nieuwe, extra sporen bij Utrecht. Om in de toekomst meer treinen van en naar Utrecht te kunnen laten rijden, werkt ProRail aan de spoorvernieuwing rond Centraal Station Utrecht. Van 23 maart tot 13 juli 2015 moeten reizigers rekening houden met andere aankomst- en vertreksporen. Een aantal Intercity's tussen Den Haag - Utrecht, Rotterdam - Utrecht en Leiden - Utrecht rijdt met kortere treinen door de beperkte perronruimte op Utrecht Centraal. NS laat zoveel mogelijk dubbeldekkers rijden op deze trajecten. Reizigers in de spits moeten rekening houden met enkele drukkere Intercity's dan zij gewend zijn.
Er komen extra maatregelen op stations en in treinen tegen te gaan. Dit in reactie op enkele zeer heftige agressiegevallen van de laatste weken en om de agressie in het algemeen verder terug te dringen. In een gezamenlijk persbericht heeft de overheid, NS, vakbonden en de OR van NS bekend gemaakt hebben extra maatregelen afgesproken. Wat deze afspraken betekenen voor het nieuwe station van Harderwijk is nog niet bekend.
De Klankbordgroep Stationsomgeving houdt vanavond een bijeenkomst in het in het CCNV in Harderwijk (Christelijk college Nassau-Veluwe). Aanwezigen worden in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen die zijn blijven liggen na de informatie-inloop, die vorige week werd gehouden in het stationsgebouw.